Autobelastingen in Nederland

Iedere autobezitter in Nederland ontkomt niet aan het betalen van autobelastingen. In Nederland worden (de houders van) motorvoertuigen op vier verschillende manier belast, namelijk door wegenbelasting (MRB), (wet op de) Belasting van Personenauto`s en Motorrijwielen (BPM), brandstofaccijns en bijtelling.

Wegenbelasting

Wegenbelasting is een belasting op het bezit van een auto. De officiële naam is motorrijtuigenbelasting, maar wordt in de volksmond meestal wegenbelasting genoemd.

De hoogte hiervan is afhankelijk van een aantal factoren, bij een auto is dit de provincie waar de houder zich in bevindt, het gewicht en de brandstof. Een motor is alleen afhankelijk van de provincie van de houder.

Oldtimers

Voor bepaalde oldtimers geldt een vrijstelling van wegenbelasting, maar deze regeling is al enkele malen aangepast, onder groot protest van oldtimerbezitters. Over het algemeen is het zo dat oldtimers ouder dan 40 jaar vrijgesteld van wegenbelasting zijn.

Benzineauto’s, motoren, bussen en vrachtauto’s uit het jaar 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, wat beperkt is tot maximaal 120 euro per jaar. De voorwaarder hiervoor is dat het voertuig in de winter, van december tot en met februari niet (op de openbare weg) gebruikt mag worden.

Belasting van Personenauto`s en Motorrijwielen (BPM)

BPM is de belasting op de aanschaf van een motorvoertuig. Nederland is het enige land in Europa die deze regeling toepast, maar ook in Nederland zal naar verwachting deze belasting komen te vervallen. Voor bepaalde voertuigen hoeft geen BPM betaalt te worden, dit zijn (bestel)auto’s met een lage tot geen co2-uitstoot, de elektrische auto’s.

Belasting van Personenauto`s en Motorrijwielen wordt voor een personenauto berekend over de CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs. Voor een bestelauto wordt alleen de BPM berekend over de netto catalogusprijs. De netto catalogusprijs is de catalogusprijs (nieuwwaarde) zonder de omzetbelasting.

Bijtelling

Is de belasting op het privégebruik of gebruik voor privé doeleinden van een zakelijke auto (meestal een leaseauto). De enige vrijstelling hiervoor is als het privégebruik tot maximaal 500 km per jaar beperkt blijft. Wil men aanspraak maken op de 500-km regeling, dan moet er een rittenregistratie bijgehouden worden.

De bijtelling wordt gebaseerd op de co2-uitstoot van de auto en in de volgende 5 bijtellingspercentages:

  • 4% (volledig elektrisch)
  • 7% (semi-elektrisch)
  • 14%
  • 20%
  • 25%

Brandstofaccijns

Brandstofaccijns is de belasting die geheven wordt op het gebruik van een motorvoertuig. Hoe meer het voertuig gebruikt wordt, hoe meer men betaalt (immers er wordt per liter betaald). Jaarlijks worden de accijns met een inflatiecorrectie verhoogd